ProjektEn svalas flytt

KundNaturum Ottenby

Hur känns det att flyga som en svala?

Uppdrag

Konceptualisera och utveckla en digital upplevelse till Naturum Ottenby

Resultatet

En interaktiv “flyttsimulator” som på ett lekfullt sätt ger besökaren kunskap och förståelse för flyttfågelns resa

Metod och teknik

  • Kinect

  • Simulering

  • Design thinking

Fyren Långe Jan

Naturum Ottenby ligger på Ölands södra spets, precis bredvid fyren Långe Jan. Udden är naturreservat och naturlig viloplats för flyttfåglar innan de ger sig ut över Östersjön söderut på hösten, och igen när de kommer tillbaka. Alldeles bredvid ligger Ottenby fågelstation som är ett av Sveriges äldsta nav för studier av fåglar med sina 70 år av oavbruten ringmärkning.

I samband med att en ny fast utställning togs fram till naturumet fick vi frågan från Katapultkontoret i Norrköping om att hjälpa till med koncept och utveckling av en tillhörande digital upplevelse. Efter några gemensamma workshops där vi bidrog med UX, design och tekniskt innovation kom vi fram till att vi skulle bygga en “Flyttsimulator”. Målet vara att ge besökarna möjlighet att delta i en svalas flytt från Ottenby ner till Kapstaden, och på så sätt skapa större förståelse den otroliga resan som fåglarna gör varje år.

Fyra personer som står och tittar på en skärm som föreställer flygsimulator

En viktig del av projektet blev att hitta ett visuellt språk för att förankra den digitala upplevelsen i resten av utställningen. Vi valde att använda oss av lokala akvareller, växter och blommor i vår design för att skapa en tydlig koppling till miljön, samt naturumets egna visuella tema som inspirerats av fågelsiluetter. För att antyda interaktivitet och uppmana besökaren att interagera jobbade vi med att animera delar av stationens startskärm.

För den tekniska lösningen användes IR-kameran “Kinect”, som utvecklats för av interagera med spelkonsoler genom kropssrörelser. Besökaren kan på så sätt hålla ut armarna som vingar och lutar åt höger eller vänster för att styra svalan. Landskapet och tillhörande informationstexter utvecklades så att de kunde visas i en vanlig webbläsare som kopplades till kameran.

Flyttsimulatorn blev en populär och central del av den nya utställningen, som tillför ett unikt perspektiv till besöket. För oss på Vinnovera var projektet en spännande kombination av webbteknik, användarupplevelse och hårdvara.

Vill du veta mer eller göra en workshop med oss?

Vi hjälper er gärna konkretisera och genomföra nästa steg.

MarcusRing Marcus 0701435875